(hm) 😂😉
https://www.humo.be/humo-archief/400767/paniek-bij-liefde-voor-muziek-kippenvel-dichtgesnoerde-kelen-en-buikgevoel
<<Paniek bij 'Liefde voor muziek': 'Kippenvel, dichtgesnoerde kelen en buikgevoel!'
‘Liefde voor muziek’ is als kaviaar: het is al een tijdje geleden ingeblikt, maar dat maakt het er niet minder overheerlijk om. Wij, gewone stervelingen, moeten na elke uitzending weer een week op onze honger blijven zitten. Maar wie erbij was, weet hoe de reeks afloopt. Musicoloog Youri Van Noten was ooggetuige, en speciaal voor ons licht hij een tipje van de sluier op.
liefde voor muziek 1200
vtm| maandag 22 april
Wie hier een woordspeling als ‘een slipje van de tuier’ had verwacht, moeten wij teleurstellen. Een tuier is kenners-Nederlands voor een paaltje. Een geslaagde woordspeling met ‘slipje’ en ‘tuier’ heeft enkel zin als je doelpubliek uit deskundigen bestaat, wat paaltjes betreft dus. Maar deze tekst is geschreven voor muziekliefhebbers. Nu zijn er ongetwijfeld muziekliefhebbers met een encyclopedische kennis over paaltjes, maar dat is vast een verwaarloosbare minderheid. Wij houden het dus, als u dat niet erg vindt, bij het ouderwetse tipje van de sluier.
HUMO Hoe eindigt de reeks dit jaar? Kun je misschien een tipje van de sluier oplichten?
Youri Van Noten «Zeker. Eerst even een misverstand voorkomen: ik ben hoegenaamd geen oplichter in de criminele betekenis van het woord. Je kunt onmogelijk een tipje van de sluier oplichten – in frauduleuze zin dus – omdat zo’n tipje geen financiële middelen heeft. Dat was een grapje, hahaha! Maar er schuilt een kern van waarheid in.»
HUMO Zeker. Hoe evolueert de reeks?
Van Noten «Naar een crescendo, en dat doet mij als musicoloog veel plezier. Kijk, we hebben allemaal gezien hoe Bart Kaëll in de eerste aflevering door Jan Leyers van zijn sokken werd geblazen. Maar ook bij Stef Kamil Carlens was dat het geval.»
HUMO Ook van zijn sokken geblazen?
Van Noten «Helemaal, meters ver! Nu was dat niet meteen de bedoeling, maar je zag Jan denken: weet je wat, nu ik toch bezig ben, blaas ik in één moeite ook Stef Kamil van zijn sokken. En dat lukte hem moeiteloos. Die jongens van Kommil Foo dachten stilletjes: dat willen wij ook. Maar wij leggen de lat hoger: we zijn met zijn tweeën, dus vier mensen van hun sokken blazen volstaat niet. Wij gaan voor zes!»
HUMO Is dat gelukt?
Van Noten «Dat mag ik niet verklappen, maar ik raad je aan om zeker naar aflevering vier te kijken. Ondertussen echter was Milow in de tweede uitzending emotioneel overdonderd door Laura Tesoro. En hij wou terugslaan. Dat lukte niet meteen, want zijn keel was dichtgesnoerd door al die emoties. Gelukkig schoot Ilse DeLange hem ongewild te hulp, want ze joeg de sympathieke Leuvenaar de rillingen over de rug. Dat maakte die keel weer vrij. Maar ja, inmiddels had Bart Kaëll iedereen kippenvel bezorgd. De opnames moesten dus worden stilgelegd.»
HUMO Wegens dat kippenvel?
Van Noten «Kippenvel vraagt een heel aparte belichting. Bij een onzorgvuldig gekozen lichtinval lijkt dat algauw op mazelen of windpokken. Voor de kijkers is dat erg verwarrend, die zeggen dan tegen elkaar: ‘Wij hebben allemaal kippenvel gekregen, hier op de sofa. Maar die artiesten krijgen windpokken van die vertolking, hoe kan dat nu?’ Een andere belichting zorgt voor een andere sfeer. En toen zag Bart Kaëll zijn kans schoon: hij ging recht naar het hart.»
HUMO Was het raak?
Van Noten «Het was boenk erop, zoals wij op het conservatorium weleens zeggen. Maar ja, iedereen zat nog steeds met dat kippenvel. Ze waren ondertussen prima belicht, daar niet van, maar als daaroverheen dan tranen vloeien, lijkt het of je hevig begint te zweten. Als een rund, zeg maar. Gelukkig waren daar artiesten met veel ervaring aanwezig. Milow zag het gevaar onmiddellijk. Hij wist dat hij er een draai aan moest geven, anders moest die belichting wéér worden aangepast. ‘Bart Kaëll,’ zei hij, om verwarring met andere Barten uit te sluiten, ‘jouw versie was broeierig en hitsig. Fantastisch! Proficiat!’ Kaëll begreep niet meteen wat er aan de hand was, en hij riep enigszins ontgoocheld: ‘Oei! Dat was niet de bedoeling, ik wou emotioneel naar het hart gaan, én tot op het bot!’ Die kreet hebben ze er natuurlijk uitgeknipt.»
HUMO Was dat niet een beetje unfair tegenover Bart?
Van Noten «Misschien wel, maar Kaëll is in de hele reeks minstens zes keren tot op het bot gegaan. Zelfs als je die ene keer niet meerekent, staat hij daarmee nog altijd aan de top.»
HUMO Hij is dus de morele winnaar van de reeks?
Van Noten «Dat is maar de vraag. Want Stef Kamil heeft in vier songs ongepolijste, rauwe emoties gebracht, en volgens sommigen telt dat dubbel. Daar was wel discussie over. Jan Leyers merkte terecht op dat iemand in vervoering brengen óók dubbel moet tellen, en daar kon niemand wat tegen inbrengen. Maar toen kwam de producer aanzetten met het reglement. Daarin stond duidelijk dat vervoering alleen telt als het buikgevoel wordt aangesproken. Toen werd het even een zottekot.»
HUMO Waarom?
Van Noten «Sommigen waren domweg vergeten dat buikgevoel aan te spreken. Die kleine van Kommil Foo bijvoorbeeld, die kon zich wel voor het hoofd slaan. Maar zijn broer zei: ‘Neenee, het reglement heeft het niet over vanuit het buikgevoel zingen, maar over inwerken óp het buikgevoel. Dat is iets heel anders!’»
HUMO En zodoende kreeg die jongen wél dubbele punten.
Van Noten «Nee, want het reglement zei enkel: dubbele punten als het buikgevoel wordt aangesproken. Sommigen meenden dat je dus je eigen buikgevoel moet aanspreken, anderen dat je het buikgevoel van de luisteraar moet aanspreken. Dat zijn twee verschillende werelden. En toen begonnen de jongens van de begeleidingsgroep zich te moeien met de discussie. De chaos was compleet. Gelukkig sprak Bart Kaëll toen: ‘Heren, als jullie écht verstand hadden van buikgevoel, dan stonden jullie waar wij nu staan. Dat is echter niet het geval. Jullie staan achter die domme synthesizertjes. Zwijg dus maar.’»
HUMO Hoe is dat conflict opgelost?
Van Noten «Ze hebben die hele aflevering gewist, en die regel uit het reglement aangepast: drie punten voor vanúÃt het buikgevoel, twee punten voor náár het buikgevoel.»
HUMO Drie punten voor vanuit het buikgevoel? Is dat niet wat veel?
Van Noten «Dat lijkt zo. Maar met het laten resoneren van de diepten van de ziel kun je twáálf punten verdienen. Dat relativeert toch één en ander. Overigens heeft niemand die techniek toegepast. Gelukkig maar, want ‘Liefde voor muziek’ is een populair programma, en zomaar wat zielen laten resoneren zonder aangepaste medische begeleiding zou deontologisch zwaar over de schreef zijn.»
https://www.humo.be/humo-archief/400767/paniek-bij-liefde-voor-muziek-kippenvel-dichtgesnoerde-kelen-en-buikgevoel
<<Paniek bij 'Liefde voor muziek': 'Kippenvel, dichtgesnoerde kelen en buikgevoel!'
‘Liefde voor muziek’ is als kaviaar: het is al een tijdje geleden ingeblikt, maar dat maakt het er niet minder overheerlijk om. Wij, gewone stervelingen, moeten na elke uitzending weer een week op onze honger blijven zitten. Maar wie erbij was, weet hoe de reeks afloopt. Musicoloog Youri Van Noten was ooggetuige, en speciaal voor ons licht hij een tipje van de sluier op.
liefde voor muziek 1200
vtm| maandag 22 april
Wie hier een woordspeling als ‘een slipje van de tuier’ had verwacht, moeten wij teleurstellen. Een tuier is kenners-Nederlands voor een paaltje. Een geslaagde woordspeling met ‘slipje’ en ‘tuier’ heeft enkel zin als je doelpubliek uit deskundigen bestaat, wat paaltjes betreft dus. Maar deze tekst is geschreven voor muziekliefhebbers. Nu zijn er ongetwijfeld muziekliefhebbers met een encyclopedische kennis over paaltjes, maar dat is vast een verwaarloosbare minderheid. Wij houden het dus, als u dat niet erg vindt, bij het ouderwetse tipje van de sluier.
HUMO Hoe eindigt de reeks dit jaar? Kun je misschien een tipje van de sluier oplichten?
Youri Van Noten «Zeker. Eerst even een misverstand voorkomen: ik ben hoegenaamd geen oplichter in de criminele betekenis van het woord. Je kunt onmogelijk een tipje van de sluier oplichten – in frauduleuze zin dus – omdat zo’n tipje geen financiële middelen heeft. Dat was een grapje, hahaha! Maar er schuilt een kern van waarheid in.»
HUMO Zeker. Hoe evolueert de reeks?
Van Noten «Naar een crescendo, en dat doet mij als musicoloog veel plezier. Kijk, we hebben allemaal gezien hoe Bart Kaëll in de eerste aflevering door Jan Leyers van zijn sokken werd geblazen. Maar ook bij Stef Kamil Carlens was dat het geval.»
HUMO Ook van zijn sokken geblazen?
Van Noten «Helemaal, meters ver! Nu was dat niet meteen de bedoeling, maar je zag Jan denken: weet je wat, nu ik toch bezig ben, blaas ik in één moeite ook Stef Kamil van zijn sokken. En dat lukte hem moeiteloos. Die jongens van Kommil Foo dachten stilletjes: dat willen wij ook. Maar wij leggen de lat hoger: we zijn met zijn tweeën, dus vier mensen van hun sokken blazen volstaat niet. Wij gaan voor zes!»
HUMO Is dat gelukt?
Van Noten «Dat mag ik niet verklappen, maar ik raad je aan om zeker naar aflevering vier te kijken. Ondertussen echter was Milow in de tweede uitzending emotioneel overdonderd door Laura Tesoro. En hij wou terugslaan. Dat lukte niet meteen, want zijn keel was dichtgesnoerd door al die emoties. Gelukkig schoot Ilse DeLange hem ongewild te hulp, want ze joeg de sympathieke Leuvenaar de rillingen over de rug. Dat maakte die keel weer vrij. Maar ja, inmiddels had Bart Kaëll iedereen kippenvel bezorgd. De opnames moesten dus worden stilgelegd.»
HUMO Wegens dat kippenvel?
Van Noten «Kippenvel vraagt een heel aparte belichting. Bij een onzorgvuldig gekozen lichtinval lijkt dat algauw op mazelen of windpokken. Voor de kijkers is dat erg verwarrend, die zeggen dan tegen elkaar: ‘Wij hebben allemaal kippenvel gekregen, hier op de sofa. Maar die artiesten krijgen windpokken van die vertolking, hoe kan dat nu?’ Een andere belichting zorgt voor een andere sfeer. En toen zag Bart Kaëll zijn kans schoon: hij ging recht naar het hart.»
HUMO Was het raak?
Van Noten «Het was boenk erop, zoals wij op het conservatorium weleens zeggen. Maar ja, iedereen zat nog steeds met dat kippenvel. Ze waren ondertussen prima belicht, daar niet van, maar als daaroverheen dan tranen vloeien, lijkt het of je hevig begint te zweten. Als een rund, zeg maar. Gelukkig waren daar artiesten met veel ervaring aanwezig. Milow zag het gevaar onmiddellijk. Hij wist dat hij er een draai aan moest geven, anders moest die belichting wéér worden aangepast. ‘Bart Kaëll,’ zei hij, om verwarring met andere Barten uit te sluiten, ‘jouw versie was broeierig en hitsig. Fantastisch! Proficiat!’ Kaëll begreep niet meteen wat er aan de hand was, en hij riep enigszins ontgoocheld: ‘Oei! Dat was niet de bedoeling, ik wou emotioneel naar het hart gaan, én tot op het bot!’ Die kreet hebben ze er natuurlijk uitgeknipt.»
HUMO Was dat niet een beetje unfair tegenover Bart?
Van Noten «Misschien wel, maar Kaëll is in de hele reeks minstens zes keren tot op het bot gegaan. Zelfs als je die ene keer niet meerekent, staat hij daarmee nog altijd aan de top.»
HUMO Hij is dus de morele winnaar van de reeks?
Van Noten «Dat is maar de vraag. Want Stef Kamil heeft in vier songs ongepolijste, rauwe emoties gebracht, en volgens sommigen telt dat dubbel. Daar was wel discussie over. Jan Leyers merkte terecht op dat iemand in vervoering brengen óók dubbel moet tellen, en daar kon niemand wat tegen inbrengen. Maar toen kwam de producer aanzetten met het reglement. Daarin stond duidelijk dat vervoering alleen telt als het buikgevoel wordt aangesproken. Toen werd het even een zottekot.»
HUMO Waarom?
Van Noten «Sommigen waren domweg vergeten dat buikgevoel aan te spreken. Die kleine van Kommil Foo bijvoorbeeld, die kon zich wel voor het hoofd slaan. Maar zijn broer zei: ‘Neenee, het reglement heeft het niet over vanuit het buikgevoel zingen, maar over inwerken óp het buikgevoel. Dat is iets heel anders!’»
HUMO En zodoende kreeg die jongen wél dubbele punten.
Van Noten «Nee, want het reglement zei enkel: dubbele punten als het buikgevoel wordt aangesproken. Sommigen meenden dat je dus je eigen buikgevoel moet aanspreken, anderen dat je het buikgevoel van de luisteraar moet aanspreken. Dat zijn twee verschillende werelden. En toen begonnen de jongens van de begeleidingsgroep zich te moeien met de discussie. De chaos was compleet. Gelukkig sprak Bart Kaëll toen: ‘Heren, als jullie écht verstand hadden van buikgevoel, dan stonden jullie waar wij nu staan. Dat is echter niet het geval. Jullie staan achter die domme synthesizertjes. Zwijg dus maar.’»
HUMO Hoe is dat conflict opgelost?
Van Noten «Ze hebben die hele aflevering gewist, en die regel uit het reglement aangepast: drie punten voor vanúÃt het buikgevoel, twee punten voor náár het buikgevoel.»
HUMO Drie punten voor vanuit het buikgevoel? Is dat niet wat veel?
Van Noten «Dat lijkt zo. Maar met het laten resoneren van de diepten van de ziel kun je twáálf punten verdienen. Dat relativeert toch één en ander. Overigens heeft niemand die techniek toegepast. Gelukkig maar, want ‘Liefde voor muziek’ is een populair programma, en zomaar wat zielen laten resoneren zonder aangepaste medische begeleiding zou deontologisch zwaar over de schreef zijn.»