Nog even een paar artikeltjes , herhalingen;
The brain reveals our choices before we're even aware of it.
https://neurosciencenews.com/bains-reveal-our-choices-free-will-10857/
O.a. neurowetenschapper Victor Lamme heeft een boek geschreven waarin o.a. aan de hand van breinonderzoeken ( metingen) en voorbeelden deze aanname onderschreven wordt.
'Consciousness, impulses, vibrations, frequencies...... (Physics)
Could consciousness all come down to the way things vibrate?
https://theconversation.com/could-consciousness-all-come-down-to-the-way-things-vibrate-103070.
En de (vaak onbewuste) invloeden, (beïnvloeding) van o.a. kunstlicht ('frequenties', elektromagnetische velden !) op ons brein, beleving , gemoed; (koop) gedrag.
( de artikelen die ik vorig jaar hierover gevonden had, waren niet meer terug te vinden, bij het invullen van de specifieke zoektermen via Google kreeg ik zelfs resultaten die NIETS met het onderwerp te maken hadden...., enkel via een andere zoekmachine kreeg ik een paar resultaten)
https://info.ebmpapst.us/ebm-papst/bid/152314/The-Psychology-of-Lighting
en
https://www.stylepark.com/en/news/supermarket-super-light
'Aanname': 'gedrag'- ( waaronder ook belevingen- emoties- 'gedachten') van levende organismen : Fysica (kwantumfysica), bio-chemie (; neuro-chemie).
Persoonlijke ervaringen en belevingen die ik in juli vorig jaar deelde op G+.
Warenhuisellende 2.0.
Deze middag moest ik weer de stad (jungle) in met welbepaalde doelen.
Voor man zou ik bij de niet meer zo gloednieuwe, maar o zo populaire Primark 2 Tokkie-t-shirts gaan halen (van die onderhemd modellen, bedoeld om in huis de tropische temperaturen te overleven). De Meir wordt vandaag de dag door vele aan armen bungelende 'verantwoorde' papieren ( hoeveel wouden worden daarvoor niet van het leven beroofd ) Primark- zakken 'opgesierd'.
Had een paar weken eerder al 2 van die hemdjes gekocht en mijn bedoeling was om 2 dezelfde mee te nemen, moest naar boven en wist nog waar ze hingen: niet dus.
Sinds jaren is het de gewoonte in de grote kleding markten om vrijwel dagelijks de kledij op andere plaatsen te hangen of leggen, het moet vast niet al te overzichtelijk zijn of blijven : bv alle mouwloze hemdjes bij elkaar: vooral niet, mensen moeten zoeken en nog eens zoeken, en ondertussen allerlei andere handige of o zo leuke hebbedingetjes tegenkomen......jaja. , afleiden laat ik me altijd wel, ook al neem ik me nog zo voor om dat niet te laten gebeuren, maar gelukkig beperkt. Na een tijdje gezocht te hebben: gevonden: de prijs is nu het dubbele van die vóór de solden. Ik Baal !!!!!!!
Denk je; ben binnen 10 minuten weer buiten, ook niet, blijkt.
Gelukkig zijn in zo'n Primark vele kassa's open, en de doorstroom gaat vlot, en + punt is ook dat de airco een aangename koele lucht verspreidt, wat mijn hoofd wat afkoelt, ondanks de irritaties.
Daarna was de Hema mijn volgende doel voor een paar verzorgingsproducten.
Deze Hema is een tijdje terug van locatie veranderd en ook qua indeling.
Ook hier is een zekere overzichtelijkheid duidelijk niet het streven geweest,
geen 'rijen' of gangen met producten die je logischerwijs bij elkaar geplaatst verwacht , nee, kleine, compacte, niet echt in rechte lijnen ,'blokken' of korte rekken, waar je aanzienlijk meer moet 'laveren', en jawel, tijdrovend zoeken.
Ook de Grand Bazar heeft er onlangs aan moeten geloven, meer 'blokken', diagonale gang, nog wel de rechte gangen. Je moet weer opnieuw leren waar alles staat.
En dan de verlichting. Zo lang ik me kan herinneren ben ik daar altijd bewust gevoelig voor geweest; elk brein reageert daarop, alleen ik was me altijd bewust bij welke 'tint' licht ik me goed voelde en was dan ook blij toen ik 28 jaar geleden in een van de toegankelijke pocketboekjes van de (destijds controversiële) psycholoog Piet Vroon, las over de invloed van lamplicht, de frequenties en kleur, op het brein, systeem en gedrag. (Vind dat hij zijn tijd vooruit was qua interpretaties op een aantal gebieden, nu wordt er van deze verder ontwikkelde, kennis vaak handig gebruik gemaakt in de neuro-marketing). De verlichting is zelden nog een 'warm gelig', nee, meer wit met blauw' elementen'. Bij de eerstgenoemde 'tint', voel ik me prettig, opgewekt, rustig, en was ik eerder geneigd om soms een gezellig praatje te slaan met een bekende of onbekende. ( dat is natuurlijk niet de bedoeling in een warenhuis). Bij het kille, wittige licht, ben ik meer opgejaagd, ongeduldiger, en wil ik er zo gauw mogelijk weg, wat niet altijd lukt omdat je dus moet zoeken... In deze Grand Bazar krijg ik vrijwel altijd zó 'n trek, dat ik bijna in staat ben om ter plekke een verpakking te openen en het product te verorberen, doe ik niet , lijd niet aan decorum verlies, maar vaak koop ik dan iets eetbaars, waarvan ik vertwijfeld denk, zodra ik , de winkel uit ben en beneden bij de tram sta: moet ik dit nu dadelijk opeten, daar heb er totáál geen trek meer in. Dit gebeurt me niet gauw in andere supermarkten,
Misschien bepaalde, onbewust gedecteerde, eetlustopwekkende geuren? Deze geurverspreidende apparaten worden soms toegepast in een aantal grootwarenhuizen, weet ik.
Ook de AH in mijn geboortedorp is onlangs uitgebreid en qua indeling veranderd: moest wat boodschappen doen voor de vader, ( die vaker vraagt of we toch snel terug zullen zijn) moest oa fles zonnebloemolie kopen, ontwaarde een paar schappen met flessen olie, dat waren verschillende soorten olijfolie: Véél soorten, nee, de zonnebloemolie stond in andere gang . Zo ook de koekjes, niet overzichtelijk bij elkaar , nee, vooral niet overzichtelijk,: 3 verschillende gangen met koeken, met een onderscheid tussen de cake en cake-achtigen, de 'gezonde' granenkoeken en alle andere soorten, mijn 'kompas tolt' en ik vraag me af, is dit de bedoeling, in de marketing??????????? ( misschien een manier om het vaker kopen via internet te stimuleren , 'induceren'...)
En dan de kassa-race ( niet in alle supermarkten) en ik bedoel niet de race om in de kortste rij aan de kassa te gaan staan, maar de vaak razendsnelle meisjes en jongens, caissieres, die sneller scannen dan ik uit m'n karretje kan laden, laat staan kan inpakken, , als ik veel producten heb en het erg druk is, raak ik enigszins gestresseerd: veel mensen gaan automatisch snel uit karretje en vervolgens snel in de tassen laden. Ik merk dat ik juist dán vaak in een slow-motion modus kom, automatisch, is natuurlijk een beetje asociaal, iedereen heeft toch haast?!blijkbaar...(Ik laat me niet opjagen!)
Ga nu toch echt wat vaker naar de goedkopere én (dus?) meer overzichtelijke Lidl , of Aldi, ('simpeler' verlichting) of de kleine Indiase of Pakistaanse en Marokkaanse groenten-en fruit, conserven- , kruiden-, verse noten- etc. etc. winkeltjes, veel leuker, persoonlijker,én vaak goedkoper.
En dan nu maar een uurtje 'mediteren' bij kaarslicht.......